Černý pátek nebo-li Black Friday k nám přišel z Ameriky, kde takto nazývají pátek následující po Dni díkůvzdání a vychází na poslední čtvrtek v listopadu. Zhruba od roku 2005 se jedná o jeden z nejrušnějších nákupních dní a to nejen v USA ale po celém světě., kdy se obchodníci snaží nalákat zákazníky na velmi nízké ceny.
Jako vysvětlení proč zrovna „černý“ pátek se vžila historka, že jde o den, kdy obchodníci začínají dosahovat zisku – tedy jejich provozní výsledky se z červených čísel dostávají do „černých“.
V Americe došlo během nákupní šílenství na Černý pátek již k několika úmrtím a ke stovkám zranění. Zákazníci si berou na tento den dokonce volno v práci, aby se dostali ke zlevněnému zboží.
Jak jsme na tom s Černým pátkem v Čechách?
V Čechách není Černý pátek nijak zvlášť ukotven v čase a spousta obchodů si tento název půjčuje pro slevové a jiné nabídkové akce i v jiné dny roku. Typickým příkladem je ALZA, která má takto nazvané akce i několikrát do roka. S původní myšlenkou už takto upravená marketingová akce nemá zhola nic společného.
Po Černém pátku následuje ve Státech tzv. Cyber Monday, v tento i u nás známý den, který většinou připadá na první prosincové pondělí, se můžete těšit na slevy především v elektronice.
Jak správně nakupovat ve slevách?
Stejně jako u jiných slevových akcí i v tyto dny je potřeba se mít na pozoru před fiktivními slevami a podvody na zákazníky. Základem je nepodlehnout lákavé nabídce hned v první chvíli. Prodejci tyto akce rádi časově omezují a zvyšují tak tlak na zákazníka, který pak koupí i to co vlastně nepotřebuje, jen proto že má uspokojivý pocit z nákupu s výraznou slevou.
Druhým krokem je proto kontrola slevy resp. průměrné ceny zboží na nějakém porovnávači jako je Heureka nebo Zbozi.cz.
V mnoha případech pak zjistíte že se nejedná o slevu v řádu desítek procent, jak obchodníci inzerují, ale maximálně o jednotky procent a někdy ani to ne. Black Friday svádí obchodníky k čarováním s cenami, buďte chytřejší a nepodlehněte jim!
Nakupujte na Black Friday ve dvou
Pokud se dokážete vyhnout těmto marketingovým a reklamním lákadlům, tak máte vyhráno. Zejména pokud takto nakupujete dražší věci jako domácí spotřebiče apod. je vhodné si jejich cenu hlídat dlouhodobě. Příkladem může být například výběr nové ledničky – když už jste si jisti, co opravdu potřebujete a využijete v domácnosti a zúžili jste svůj výběr na několik málo spotřebičů, které mají požadované parametry, tak není nic snazšího než podívat se na vývoj jejich ceny na trhu a podle toho se rozhodnout pro nákup v nejvhodnější okamžik.
Pokud si nevěříte, nechoďte nakupovat sami. Stejně jako byste neměli chodit nakupovat hladoví (jak doporučují dietologové) tak se vyplatí chodit nakupovat s někým, kdo umí počítat a nepodléhá.
Jak poznáte, že se nabízená sleva opravdu vyplatí?
Tady je osm otázek, které byste si měli položit před tím, než nakoupíte:
- Máte jasnou představu o tom, co chcete koupit a proč?
Ujasněním si svých potřeb předejdete situaci, kdy koupíte něco, co vlastně nepotřebujete jen proto, že to v obchodu měli se senzační slevou. - Nemají to někde levněji nebo výhodněji?
Porovnali jste si nabídku s ostatními konkurenčními prodejci? Pokud ne, můžete později zjistit, že jste zbytečně zaplatili moc. A nebo jste za stejnou cenu mohli mít např. delší záruku, případně jiný hodnotný dárek, nebo alespoň dopravu zdarma. - Je výsledná cena opravdu tak nízká?
Víte z jaké původní ceny se sleva počítá? Opravdu zaplatíte méně? Podle zákona musí být u zboží uvedena původní cena, výše slevy a cena po slevě. Pokud u zboží tyto informace nenajdete, tak rychle pryč, nejspíš se jedná o nepoctivého prodejce. - Netlačí na vás?
Oblíbenou taktikou prodejců je omezovat slevové akce časově a tím vytvářet domnělý ale nereálný tlak na zákazníky. Nenechte sebou manipulovat a raději z takového obchodu odejděte. Doma si v klidu vše promyslete a propočítejte. - Jde o nové nebo o použité zboží?
Občas narazíte na slevu, která se tváří úžasně a v porovnání s konkurencí je jedinečná. V takové chvíli se ale ujistěte, že jde opravdu o nové zboží. Někdy se takto snaží prodejci zbavit použitých věcí ale za větší cenu. - Platí sleva i pro vás?
Zejména v obchodech, které mají věrnostní program se může stát, že inzerovaná sleva je jen pro jeho členy a pak se na pokladně divíte, že je cena jiná, než se kterou jste počítali. To je ale ještě ta lepší situace, někdy si toho totiž také všimnout nemusíte (zvlášť u běžných nákupů domácích potřeb apod.). - Musím to mít zrovna dnes?
Obchodníci mají většinou více slevových akcí v průběhu roku a až na výjimky najdete více obchodníků, kteří prodávají stejné zboží. Díky monitoringu cen na Slevmi.cz víme, že ten kdo si počká, může výrazně ušetřit a nemusí čekat dlouho. - Nezlákalo mě magické slůvko „až“?
Když se někde píše, že sleva je „až 90%“ tak si můžete být jistí, že mu jde o to, nalákat vás do prodejny. Reálné slevy se ale moc nedočkáte a když tak spíš jen na okrajové zboží nebo určité produkty.
Co dělat, když už jste se nechali napálit?
Nejvýhodnější pozici má ten, kdo nakoupil přes eShop – díky tomu má totiž 14 dní na vrácení zboží bez udání důvodu. V kamenném obchodě budete mít nejspíše smůlu, ledaže by se zboží ukázalo jako nefunkční a vy jej mohli reklamovat a místo opravy požadovat peníze zpět. Základem je proto vše si dobře dopředu spočítat, nakupovat připravený a nenaletět!
A jaký bude Black Friday / Černý pátek v tomto roce?
Stačí se podívat na Slevmi.cz a v kategorii AKCE najdete už od začátku listopadu nejrůznější zmínky o této marketingové akci. A kdo sleduje náš pravidelný týdenní slevový newsletter, ten o žádnou dobrou akci nepřijde. Akce pro vás ručně vybíráme a snažíme se abychom posílali jen ty opravdu dobré a výhodné.
Komentáře nejsou povoleny.